BUJINKANKYU

KAMAE

sábado, 10 de septiembre de 2011







Artikel publicerad av:
Elias Canal, Shihan Bujinkan Budo



KAMA Sanshin position, attityd och känsla


Den japanska kanji kan översättas på många sätt, är den mest vanliga "hållning eller position" eller "god hållning eller position." En annan läsning skulle vara "attityd" eller "bra attityd". När vi talar om hållning eller position vi vanligtvis talar om vad som allmänt kallas vakter. Ichimonji hich inga Kamae eller inga Kamae är för nybörjare bara utövaren mot statiska positioner som vill starta en särskild teknik. De är också positioner som rutinmässigt kör om och om igen i form av kata (Kamae ingen kata) under kursens gång. Ingenting är längre från verkligheten Kamae är första viktiga referenspunkter i en färdighet eller bekämpa.


Kamae, relation SHIN GI TAI

Kama kan tolkas som ett bra läge eller bra attityd. Detta beror på att Kamae finns tre nivåer av förståelse eller ett verk av Kamae Sanshin. Å ena sidan har vi den fysiska Kamae, den andra mentala Kamae och slutligen har vi den andliga eller hjärta Kamae. Den Soke gör ibland hänvisar till Tai Kokoro Kamae och Kamae. Kom ihåg Shin Gi Tai koncept och vi inser att naturligtvis också tillämpas på Kamae.

Kamae TAI, det organ eller Kamae FISICOComencemos Kamae som den fysiska. När vi nu börjar denna studie har vi först och främst inse att det också uppfyller en grundläggande princip: Sanshin. Det finns tre grundläggande punkter för varje god Kamae kroppen: ben, höfter och axlar. FÖRSTA BEN Benen är kritisk mot dem är födda efter rörelse (som Soke alltid säger, hjärtat av Budoka är dina ben utan dem är död). Korrekt användning av dem kommer att ge oss möjligheten att röra sig inte bara i sig utan möjligheten att tillämpa begreppen Sabaki och avstånd är avgörande för ett korrekt och effektivt självförsvar. Vi får följa några viktiga punkter om benen. Alla har sin egen Ryuha Kamae och därför sitt sätt att köra dem, men de uppfyller vissa grundläggande krav.
EN punkt
Knäet linje får inte överstiga tårna. Det innebär att om vi drar redan tagit Kamae, en linje från knä till jord i slutet av den inte kan överstiga tå. Detta skulle medföra allvarliga om onaturlig stress på knä och tvingar imnecesariamente ledband och senor i området.
Punkt två
Varje knä ska se ut i en riktning. Jag menar, om vi till exempel tar inget Kamae Ichimonji ser fram knä framåt och bakåt kommer att göra en vinkel på 130 grader eller mer över den framåt (med tanke på den frysning främre knä). Om däremot, som många gör bakom knät tittade på en vinkel på mindre än 90 grader skulle tvinga spelet farligt och straffa gemensamma ligament och muskler i området bör göra en extra insats för att säkra eller behålla knäet.
Tre punkt
Även fötterna bör leta i riktning mot knäna, eftersom det är mycket anpassade för att ta en Kamae, till exempel, och som vi talade om det, ingen Kamae Ichimonji och titta på främre foten, titta på en vinkel på 30 grader eller mer om knäet antingen utåt eller inåt. Detta gör att rörelse är instabil och kan orsaka knä eller fotled skador i framtiden. Det hindrar också smidighet rörlighet och överföring av energi från ena benet till det andra när de attackerar eller defender.Estos är tre mycket vanliga fel i med benen i Kamae.
Andra, höfterna
För det andra kommer vi att diskutera höfterna. Dessa är viktiga då de bosatte sig i Hara-, energi-centrum och balansera kroppen. Om dina höfter är inte i linje med benen del av energin i rörelsen går förlorad eller inte kanaliseras på rätt sätt. Likaså kan om höfterna är för höga orsaka obalans. Kom ihåg att trots att rörelsen gått eller genomfört ben, genereras i höfterna. Om en höft är högre eller lägre än den andra visas också instabilitet. Vi måste också inse att balans är viktigt höften och benet när sparkar i offensiva eller defensiva. Konsekvent placering av höfter i förhållande till benen och rörelsen att göra är avgörande för ett effektivt självförsvar.
TREDJE, skuldra
Sist men inte minst är axlarna, uppstår de attacker och försvar näve eller armen. Skuldrorna skall vara i linje med höfter och ben. En lägre eller högre axeln obalanser i kroppen. Mannen håller hans huvud och axlar är ur balans om det är nästan säkert huvudet. Vikten av det kan om den inte centrerad obalans vår position. Den korrekta åsikten av slaget beror till stor del på halsen men även axlarna. Om axlarna inte är korrekt inställd kan inte utnyttja den energi som genereras av dåliga höfter och ben med slag tillämpas med armarna och blocken som utför ineffektiv. Därför är det viktigt att den position och använda axlarna för ett effektivt självförsvar.
KAMA och GOGYO
Vi pausar här för att diskutera Kamae och dess förhållande till gogyo (de fem elementen, de fem evenemang etc. ....). Anledningen är enkel innan studie eller analys eller strategiska mentala Kamae tror jag en titt på gogyo i denna mening kan ge oss så många idéer.
INGEN Kamae Shiz
Stabilt läge, neutral. Läge för att flytta alla de andra. Energi från jorden. Avsikten är inte att förmedla någon känsla bara motståndaren.
INGEN Ichimonji Kamae
Defensiveness också ett sätt att göra angriparen som deltar i åtgärden. Energi från vatten. Från denna position blir det väldigt svårt för oss att attackera i ansiktet, halsen eller bröstet. Stötarna kommer att vara för ben och höfter. För någon att angripa oss på Jodan måste sänka sin arm framåt för att skapa ett hål (Suki).
Jumonji Kamae NO
Aggressiv tvingar gärningsmannen att visa sin sanna avsikt. Brand energi. Återigen skyddar bröstet, ansiktet och halsen men denna gång vi går in var som helst, tvärtom använder vi Kamae att reagera kraftfullt.
Hira NO Kamae Ichimonji
Attityd mottagning, en hållning att öva sann ukemi. Vindkraft. Detta drag är kritisk, flöde och korrekt använda Tai Sabaki.
INGEN FUDOZA Kamae
Att sitta fast en position som verkar sårbara men som du kan flytta. Energi från jorden och vind. Resten av krigare kallas i vissa Ryuha. Tanken är att alltid vara uppmärksam Zanshin. Vi lär oss också att flytta på marken.
INGEN Kamae hich
Flyr striderna. Stabiliteten är starkare än angriparen tror. Energi från jorden och vind. Fly till sveper, attacker på benen, men även bedrägeri, finns jämvikt och är starkare än det verkar.
INGEN Kamae Doko
Defensiveness. En position som gör att aggression frågan angriparen. Energi från vatten och eld. Hotelser via Raised Fist, men också för rätt kapacitet försvar.
INGEN Kosei Kamae
Stötande hållning, som verkar för att lämna ett område öppet för attacker. Energi från vind och eld. Det är ett tydligare sätt att skapa hål (Suki).
INGEN Hoko Kamae
Placering av mottagningen. Kontroller utrymmet mellan angriparen och oss. Energi från vind och jord. Ändå motstå bedra. Vi lämnar tydligen utan mot angrepp.
SPIRIT OF GO Gyo
Jorden för att hantera det som HAY.AGUA: Försvar och CONTRAATAQUE.FUEGO: Att förutse ATAQUE.VIENTO: Ignorera attacken.

Alla potentiella tom.

Brin Morgan uttryckte det väl i en kurs i Madrid flera år sedan. Chi sade att medföra en sådan diskussion, en viss fasthet och torrhet. Uttrycket "Jag har anledning" väldefinierade Chi. I Sui har frasen "om jag har en anledning ..... men" rätt sätt uttrycka känslan. I Hi Ka eller frasen skulle vara "! Jag har rätt!" ett övergripande ansvar för vår idé. I frasen Fu skulle säga något i stil med: "Du har rätt ..... beroende på din synpunkt." Ku är därför att kunna ta någon mening (attityd) av ovanstående med lätthet.
Ytterst gokui (väsen) gogyo döljer tomheten (KU), förmågan att flödet från en del till en annan, från en attityd till en annan, från en form till en annan. Ständig förändring, utveckling och anpassning. Fukyo BAMP (anda av förändring, ibland uppemot tiotusen förändringar överraska dig).
KAMA och Ryuho
Det är också viktigt att notera att varje skola har sin egen uppfattning om Kamae, enligt deras idéer, känslor eller traditioner. Alla av dem uppfyller de krav som anges ovan eller fysiska punkter men har fortfarande personlighet. Vanligtvis uppsättning Kamae varje skola kallas Kurai Dori.
Shinden Fudo Ryu Jutsu DAKENTAI Kamae NO KATA
Minns att denna skola har två stora block eller sektioner i en av dem tillägnad dakentaijutsu ingen Kamae enkelt Shizen ingen Kamae används som enda referens position. Vi antar att Kamae i sinnet och kroppen anpassar sig till det utan uttrycker den fysiskt. I en annan stor del ägnas åt Jutaijutsu om Kamae, precis som beskrivs här. Analysera ryu waza med tydliga referenser till samma Kamae och tradition är viktigt för en riktig förståelse av någon skola.
INGEN Kamae SEIG
Den främre vänstra armen med armbågen lätt böjd, handen öppen eller stängd högernäven nära kroppen åt vänster bröst, vänster ben fram.
SEIG Katata Kamae NO
Som seigan men med armen utsträckt eller rakt fram.
INGEN Kamae Shiz
Naturlig hållning med händerna innan kroppen på obi, händer öppet eller stängt.
Hira NO Kamae Ichimonji
Den öppna utsträckta armar, händer öppna, fötterna isär mer än höjden på axlarna, ryggen rak och knäna böjda.
NO ZA Kamae (FUDOZA)
Den vänstra benet viks under sätet och böjde höger fram med foten vidrör låret izquierdo.HENKA: Den högra foten framför kroppen.
Koto Ryu Jutsu Kopp Kamae NO KATA
Denna skola präglas av stötar och hård. Använd juji aruki ashi eller för Sabaki och flytta korta avstånd. Den använder samma ögat och det perifera seendet, och särskilt för att mäta rätt avstånd från striden.
SEIG Hidari Kamae NO
Den vänstra armen framåt med armbågen böjd, den öppna handen med fingrar tillsammans, höger hand på hans vänstra biceps skydda ansiktet med den, vänster ben framåt.
SEIG Migi Kamae NO
Samma som ovan, vända position.
Hira NO Kamae Ichimonji
Cross öppna armar med öppna händer och fingrar tillsammans, höger fot vilar på sidan av vänster knä. Höger knä mot höger sida.
INGEN Bobi Kamae
Vänster arm rakt fram i Fudo Ken, högernäven på höger höft, vänster fot över höger i en vinkel på 90 grados.HENKA: Fötter kan separeras.
INGEN Hoko Kamae
Vänster ben fram,, armar upp med händerna på kask ken ek huvudet är benen lätt böjda.
Kukishinden Ryu Jutsu DAKENTAI Kamae NO KATA
I denna skola användningen av pansar (Yoroi) ändrar Kamae tydligt. Mer vikt, mer stabilitet. Långsammare rörelser, med hjälp av en mängd vapen, etc. ... definiera denna Ryu.
INGEN Hira Kamae
Naturliga hållning, bredbent axelbredd, händer upp till obi i Shikan Ken.
Hira NO Kamae Ichimonji
Ben spridning och böjda, armarna i kors och händer i Shikan ken handflatorna riktade framåt.
Hich Katata Kamae NO
Fötter tillsammans på hälarna, rätten att fram, vänster bak 135 grader, böjda knän, höger arm framåt i Shikan Ken, vänster hand på hennes högra bröst, även i Shikan Ken.
INGEN Kosei Kamae
Vänster ben fram, höger bak, vikt vänster arm för att skydda huvudet och höger hand på vänster bröstet, båda händerna i Shikan Ken.
INGEN Kamae SEIG
Vänster ben fram, höger bak, vänster arm framåt med armbågen böjd sin högra hand på höger höft, båda händerna på Shikan Ken.
Togakure ryu Ninpo Tai Jutsu Kamae NO KATA
Denna skola, en av tre ägnas åt Ninpo Taijutsu är mycket karakteristisk Kamae. I ett sådant meddelande rörelsens stealth och sekretess av genomförandet av många av waza.
INGEN Kamae Doko
Vänster ben fram och tillbaka till 45 grader åt höger. Den vänstra armen framåt med armbågen böjd och handen något öppen. Höger arm böjd vid armbågen i 90 grader och greppet på höjden av huvudet mot himlen.
NO HACHIMONJI Kamae (ton NO KAMA)
Som i doko ingen Kamae övre högra pekar framåt och armbågen är böjd 90 grader.
INGEN Ichimonji Kamae
Vänster ben fram, höger bak. Den vänstra armen framför, med armbågen böjd något, höger hand öppet på vänster axel skydda ansiktet.
Gyokko Ryu Jutsu KOSSHI Kamae NO KATA
Denna skola, antmtesis av Koto ryu, använder långa avstånd, många träffar, speciellt en cirkelrörelse, och syftar till att attackera mjuka fläckar.
INGEN Ichimonji Kamae
Vänster arm framåt och böjd till höger, utan öppen hand med fingrarna tillsammans överstiger höger axel, höger hand på Boshi ken på vänster armbåge, vänster ben fram. Det bakre benet är inte att hålla hälarna i linje snarare öppnas i riktning av ryggen benet hålla bålen nästan rakt på eller ansikte-mot-uke.
Jumonji Kamae NO
Tvärbunden armarna på handlederna. Händerna på Boshi ken till bröstet och något utöver det. Fötterna parallella och separeras i axelbredd med böjda knän.
INGEN Kamae hich
Överkroppen som i Ichimonji ingen Kamae. Den vänstra foten med enbart vila på sidan av höger knä, vilket kommer att vara lätt böjda. Den vänstra knä ledde till fronten.
INGEN Shoshin Kamae
Den vänstra armen framåt med handen öppen och fingrar tillsammans, handflatan vinkelrätt mot marken, hans högra hand i Boshi ken i höger höft, höger ben tillbaka att bära tyngden av kroppen.
HON Kamae
Den vänstra armen framåt med handen öppen och fingrar tillsammans, handflator mot uke, höger näve på vänster bröst separata, vänster ben fram.
INGEN HANE Kamae
Armarna i kors framför kroppen vid handleder, händer i form av horn med pek-och lillfingret pekar på uke, vänster ben fram.
OBS: Använd inte Hane ingen Kamae i praktiken, eftersom känslan och avsikten är att skicka djävulen till uke.
Det finns andra skolor men ändå inte vet alla Kamae samt hur man använder, men lätt att se dessa detaljer på djupet studera Ryu. Låt oss inse att en sådan Takagi Yoshin Ryu måste tillämpas inomhus Kamae som kampen ägde rum i dem. Asim är en skola där det användes kodachi i stort sett så som man måste ta hänsyn till den punkten och användningen av Daisho.
Kamae STRATEGI
Som vi har sett kroppen eller fysiska Kamae inblandad i fler saker som vid första anblicken en tar. Nu kunde vi prata om den mentala Kamae, även känd som taktiska eller strategiska. Den Kamae ett bra komplement till fysisk förflyttning och tillämpning av WAZA och Kata har konnotationer taktik. Användningen av en Kamae eller annan tjänar inte bara fysiska behov utan också till strategiska behov i kampen. Den Kamae kan användas för att hetsa attacken att lura fienden, desinformation, etc, etc. .... även här begreppet Sanshin visas eftersom vi kan studera Kamae under vilka visar vad den döljer och förhållandet av båda begreppen med effekten av motståndaren.
TVÅ Plus One
När det gäller vad visar, tror vi att genom att ta en fysisk position att motståndaren förmedla ett begrepp eller en idé. Vanligt är att i dojon, när vi antar att motståndaren hoko ingen Kamae ofta tänkt som "kommer att ta slag mot identitetskort". Detta är, synpunkt, antar att det logiskt en fysisk hållning med många luckor (Suki) där de kan attackera medan positionera sig kan tyckas vara en akt av underkastelse eller överlämnade. Långt ifrån allt detta som döljer Kamae är tanken att uppmuntra motståndare att "få" bekvämt, desto lättare verkar det ju mer säker på att du kommer att attackera den. Om vi ​​lämnar öppningar och luckor som uppstår naturligt utan motståndarna notera att vi gör medvetet, där han kan få sin nivå av reflektion eller analys av situationen tenderar att falla, desto lättare är man tror att situationen mindre tänka eller anledning. Också den uppenbara attityd kapitulation som fienden gör oss svagare och skapar en potentiell offer för hans "makt." Både som visar vad det döljer Kamae skapar en reaktion i motståndarens reaktion som vi genererar och därför är vi de som verkligen styr slåss och situationen även om han äger samma fabrikat. Den taktik eller strategi är grundläggande för en verklig situation och i ett liv eller död kamp där insatserna är inte poäng, medaljer, troféer eller utmärkelser mästare, detta är mycket mer uppenbar. Den Kamae lär oss ho Tenho kyojutsu former ha lämnat in falska som sanna och vice versa. Nuvarande och planerade falska avsikter, känslor, handlingar och reaktioner på motståndaren, att skapa ett ord av besvikelse i det som oundvikligen kommer att gripas av nederlaget.
Kamae Kokoro
Slutligen kunde vi också kort tala Kokoro Kamae eller Kamae hjärta eller själ. Det är den högsta uppfattning, enligt min mening, till Kamae och många misslyckas urskilja en orsak eller annan. Redan i föregående avsnitt gogyo koncept skulle kunna tillämpas något kata som bekämpa taktik, men jag föredrog att tala om det i detta avsnitt att vara mycket tydliga applikationer i fysisk bekämpa / taktiska. Vi har alla mycket djupgående analys eller ansökan till Kokoro Kamae. Om Soke Budo är en form av personlig utveckling, individuella och kollektiva utvecklingen av medicin för själen att vi öppnar dörrarna till den anda av fred och lycka, måste vi passera tröskeln bara den fysiska kampen (tai Kamama - GI Kamae) för att få "något" djupt och sant. Det är där orden för många som kan säga att de inte är tillräckliga och endast utbildning hjärta till hjärta, person till person, med Soke eller våra vänner i Budo och livet kommer att ge oss nyckeln personliga och överlåtbara att förstå att förra såret Kamae, gör denna inställning till livet Budo Bujinkan en unik och underbar.

0 comentarios: